قشم سلام
0

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم
بازدید 102

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم

تور قشم

تور لحظه آخری قشم

هنگامی که صحبت از سفر و گردش می‌شود، گزینه های بسیاری پیش رویمان قرار میگیرد؛ از شمال تا شرق و از غرب تو جنوب بسیار مکان های دیدنی و جذابی در کشورمان وجود داشته و بیشتر شهرها ایران توریست پذیر بوده و همین موضوع باعث شده تا کشور ایران تبدیل به مقصد گردشگری مطلوبی برای گردشگران ایرانی و مسافران خارجی تبدیل شود. در میان تمام شهرهای جذاب و دیدنی ایران، جزیره قشم یکی از محبوب ترین مقصد های گردشگری در میان مسافران بوده که در مجله گردشگری قشم سلام ما به معرفی کامل این جزیره، آشنایی با بهترین هتل های قشم، تفریحات قشم و هر آنچیزی که پیش از سفر به قشم باید بدانید پرداخته‌ایم؛ در این مقاله از قشم سلام قصد داریم تا به معرفی جامعی از جزیره قشم بپردازیم و آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این دیار را برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ های دیگر بازگو کنیم؛ پس اگر که قصد بازدید و سفر به جزیره قشم را در سر دارید و یا به فکر مهاجرت و زندگی در قشم هستید، بهتر است تا انتها این مقاله همراه قشم سلام باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این جزیره رنگارنگ جنوبی بدست آورید!

مساحت جزیره قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس بوده که مساحتی در حدود 1.491 کیلومتر مربع را دارا بوده و حدود 2.5 برابر بزرگترین جزیره خلیج فارس که جزیره بحرین میباشد، است. در منابع مختلف طول جزیره قشم از بندر قشم تا انتهای جزیره که بندر باسعیدو می‌شود مابین 100 تا 130 کیلومتر تخمین زده شده که طول سراسری جزیره را در حدود 120 کیلومتر محاسبه کرده‌اند که این عدد با در نظر داشتن پیچ و خم ها میباشد و به طور خام، طول مستقیم این دو نقطه برابر با 108.5 است.

تاریخچه جزیره قشم

برخلاف تصور اکثریت افراد که جزیره قشم، جزیره‌ای نسبتا مدرن و تازه ساخت است، باید اذعان داشت که این جزیره از تاریخ و قدمت بالایی برخوردار است که این قدمت به دوران ساسانیان باز میگردد. جالب است بدانید که در آن زمان نام این جزیره ابرکاروان نام داشته و بر طبق باور محققان، از دوران پیش از اسلام و در دوره مادها نیز، قبایلی در این جزیره سکونت داشته‌اند که با ظهور اسلام مسلمانان به سمت این جزیره روانه و آن را فتح کردند. در طول دوران جزیره قشم حاکمان مختلفی را به خود دیده که برای مثال یکی از این حکومت ها آل بویه میباشد؛ در این میان پای اروپایی ها نیز به جزیره قشم باز شده که در دورانی نیز این جزیره به دست پرتغالی ها فتح شده بود که پس از حکومت قاجاریان مجدد تحت حکومت ایرانی درآمد.

جمعیت قشم در سال 1402

طبق آخرین سرشماری انجام شده جمعیت جزیره قشم 148.993 نفر تخمین شده است که از تعداد به دست آمده 66801 نفر آنها در نقاط شهری و 82160 نفر نیز در نقاط روستایی میزیسته‌اند. البته باید گفت که طبق پیشبینی های انجام شده جمعیت قشم در سال 1405 به 50900 خواهد رسید؛ با این حال در حال حاضر عدد مشخصی برای جمعیت جزیره قشم در سال 1402 اعلام نشده است.

زبان و مذهب مردم قشم

جالب است بدانید که زبان اصلی مردم قشم ترکیبی است از لهجه بندری و زبان عربی و گویش جزیرتی؛ البته با توجه به قدمت و سرگذشتی که این جزیره به خود دیده است با گوش دادن به زبان مردم این منطقه ممکن است برخی کلمات در گوشتان آشنا در زبان های دیگر برسد که باید در این مورد بگوییم که زبان محلی مردم قشم ترکیبی است از زبان های فارسی، هندی، عربی، بندری و انگلیسی!
نکته تمایز جزیره قشم به نسبت دیگر شهرهای ایران زندگی مسلمانان و اهل تسنن در کنار یکدیگر است؛ مذهب و دین جزیره قشم اسلام بوده که برخی از مردمان اهل شیعه و برخی نیز اهل تسنن هستند. اهالی جزیره علاقه خاصی به دین دارند و از سنین کم کودکان را به دین داری تشویق میکنند.

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم

جشن میگو قشم

فرهنگ و آداب و رسوم مردم قشم

مانند هر شهر و منطقه دیگری، جزیره قشم نیز آداب و رسوم خاص به خود را دارند؛ در سفر به نقاط مختلف ممکن است با آداب و رسوم فرهنگ های مختلف آشنا شوید و اگر قرار است تا به جزیره قشم سفر کنید، بهتر است تا با آداب و رسوم مردم محلی جزیره قشم آشنا شوید.
باید گفت که فرهنگ مردم قشم به فرهنگ مردم جنوب کشور همچون جزایر لارک و استان هرمزگان شباهت داشته و در ادامه قرار است تا با فرهنگ مردم قشم بیشتر آشنا شوید، پس همراه ما باشید.

مراسم زنبیل گردانی در قشم| از رسومات دیرینه قشم

یکی از مراسمات جذاب در جزیره قشم مراسم زنبیل گردانی است؛ به طور معمول کودکان تا سن 2 سالگی شروع به راه رفتن میکنند و آنهایی که تا به این سن راه رفتن را تجربه نمیکنند، باعث نگرانی پدر و مادر خود میشوند و از این رو مراسم ویژه‌ای برای این کودکان در قشم وجود دارد؛ در این مراسم، کودکانی هنوز موفق به راه رفتن نشده‌اند را درون یک سبد بزرگ که از درخت خرما و چوب تهیه شده است میگذارند و فرزندان بزرگتر همسایه، زنبیل را میگردانند و زیر لب شعر خاصی را زمزمه میکنند.

جشن میگو قشم

از دیگر آداب و رسوم رایج در بین اهالی قشم، جشن میگو است، شغل بیشتر مردم قشم و کسانی که در کنار دریا زندگی میکنند، همانطور که میدانید صیادی بوده است؛ از همین رو صید ماهی و میگو در قشم از مهمترین اتفاقات بوده که مردم و اهالی قشم به جهت شکرگزاری از نعمت های خداوند جشنی با نام جشن میگو را برگزار میکنند.

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم

جشن نخل و خرما در جزیره قشم

جشن نخل و خرما در جزیره قشم

همانطور که گفتیم، مردمان قشم بسیار دیندار هستند و شاید به همین علت است که برای کوچکترین نعمت های خدواند نیز شکرگزاری دارند و جشن های مختلفی را برپا میکنند؛ یکی از جشن های محبوب و پرطرفدار در جزیره قشم جشن نخل و خرما بوده که در آن آوازهای سنتی و بازی های متنوعی نیز انجام می‌شود.

مولودی خوانی در قشم

از دیگر سنت های رایج در قشم موردلی خوانی است که اهالی جزیره 4 بار در سال و به مناسبت های مختلف شروع به مولودی خوانی میکنند که این مراسم معمولا در اعیاد مربوط به مسلمانان مانند عید فطر، میلاد پیامبر و عید قربان برگزار می‌شود.

مراسم عید قربان در جزیره قشم

در مناطق مختلف و شهرهای ایران مراسمات و آداب متفاوتی برای عید قربان به چشم میخورد؛ در جزیره قشم نیز اهالی آن به بهترین شکل دست به برگزاری این جشن میزنند؛ در صبح مراسم عید قربان مردم زود از خواب برمی خیزند و جهت خواندن فاتحه راهی قبرستان میشوند؛ سپس به خانه بازمیگردند و پس از غسل در مسجد مشغول برپایی نماز مخصوص عید قربان و عبادت میشوند.

حنابندان در قشم

یکی از مراسماتی که مربوط به مراسم ازدواج می‌شود، مراسم حنابندان بوده که اهالی قشم با کمک حنا مشغول رسم طرح های زیبا بر روی دست، شانه و پای عروس میشوند.

آشنایی با جزیره قشم و آداب و رسوم مردم

حنابندان در قشم

مراسم هفت شبی قشم| معروفترین رسم قشم

یکی دیگر از مراسماتی که هنگام ازدواج دو زوج انجام می‌شود؛ مراسم هفت شبی بوده که به جهت ادای احترام نسبت به بزرگتر های خانواده انجام می‌شود که در آن 7 روز پس از ازدواج، عروس به خانه بزرگتر ها میرود.
کلام آخر
آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه به آشنایی بیشتر و بهتر مردمان و تاریخ آن منطقه کمک بسیاری میکنند، جزیره قشم یکی از جزایری با قدمت بالا در ایران بوده که تاریخ و فرهنگی کهن را در خود جای داده است؛ در این مقاله از قشم سلام تلاش کردیم تا شما را با بخشی از این تاریخ و منطقه آشنا کنیم تا بتوانید اطلاعات بهتر و بیشتری از این جزیره توریستی در جنوب کشورمان داشته باشید.لطفا برای خرید تور لحظه آخری قشم به سایت کیش آنلاین مراجعه نمایید.

تور قشم

تور لحظه آخری قشم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *