قشم سلام
0

بام قشم کجاست؟

بام قشم کجاست؟
بازدید 56

بام قشم کجاست؟

امروز در مجله گردشگری آنلاین  قشم سلام قصد داریم تا شما را با یکی از جاهای دیدنی قشم که سالانه گردشگران خارجی و ایرانی بسیاری را به سمت خود جذب میکند را معرفی کنیم؛ بام قشم که جزو سایت زمین شناسی ژئوپارک  قشم است یکی از اعجوبه های طبیعت به شمار میرود و از جاذبه های طبیعی دیدنی در قشم محسوب میشود.

اگر که به جزیره قشم سفر کرده‌اید و به دنبال مکانی جدید خاص برای بازدید هستید پیشنهاد میکنیم تا بند کفش های خود را سفت کنید و همراه ما به گردشی در دل طبیعت جزیره قشم بروید.

بام قشم و طبیعت زیبای آن

اگر که نمیدانید باید بگوییم که تنها و بزرگترین ژئوپارک  خاورمیانه  در جزیره قشم قرار دارد و از اهمیت بسیار بالایی نیز برای زمین شناسان و سازمان بین المللی یونسکو برخوردار است.

این ژئوپارک  در خود 25 سایت گردشگری و دیدنی را جای داد که یکی از آنها بام قشم بوده که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم؛

دیگر سایت های ژئوپارک  قشم شامل موارد زیر میشود:

غار خربس، ساحل تخم گذاری لاکپشت ها، غار نمکدان، جنگل حرا، روستای لافت، جزایر ناز، دره تندیس قشم و… که میتوانید در قسمت قشم گردی وب سایت قشم سلام اطلاعات بیشتری در رابطه با هر بخش دریافت کنید.

اما بام قشم که از دیدنی های جزیره قشم است در بخش غربی جزیره قشم قرار گرفته و به ترتیب با روستا های طبل در شمال، روستای سلخ در جنوب و روستای ملکی در شمال غرب بام، 5 کیلومتر، 4.4 کیلومتر و 9 کیلومتر فاصله دارد.

این سایت طبیعی دارای 8 هکتار مساحت بوده و در فاصله 137 متری از سطح دریا قرار دارد. بام قشم اولین و قدیمی ترین منطقه از دوران پارینه سنگی بوده که تا به امروز در جزایر خلیج فارس شناسایی شده که نکته جالب در رابطه با آن تفاوت سنگ های است که در ارتفاعات بام قرار دارند با جنس سنگ های است که در دامنه بام وجود دارند.

قله بام دارای سنگ های با خاصیت آهکی و پوسته صدفی است در حالی که سنگ های موجود در دامنه  و بخش پایینی از جنس ماسه سنگ، سیلت و مارن هستند.

یکی از دلایل متفاوت بودن بافتها به علت تاریخ گذشته بام قشم که پیشینه آتشفشانی دارد است.

بام قشم از گذشته تا به امروز

باید بدانید که جاذبه‌ای که قرار است تا از آن دیدن کنید سنی بالغ بر 2 میلیون سال دارد و برای اثبات این موضوع نیز میتوانید به جستجو در آب منطقه و شکل و شمایل صخره ها مشغول شوید. جالب است بدانید که در گذشته بسیار دور نیز این بام محلی برای سکونت گذشتگان بوده و این موضوع نیز از کشفیات آثار به جا مانده از ایشان به اثبات رسیده است؛ از جمله موارد کشف شده در این بام میتوان به ابزار های همچون چاقو، تبر، وسایلی جهت کندن ریشه گیاهان و دیگر ابزار های مربوط به دوران انسان های نئاندرتال و پارینه سنگی؛ همچنین با کشف خشت های پخته شده، آب انبار و ظروف سفالی رد پای انسان های هوشمند نیز در این منطقه تایید شده است. در واقع با نگاهی دقیق میتوان آثار زیست مربوط به هفتصد و پنجاه سال قبل از میلاد را در بام قشم پیدا کرد.

بام قشم کجاست؟

گذر در بام قشم

گذر در بام قشم

اگر نیاز به کمی سکوت و آرامش دارید صد در صد پیشنهاد میکینم تا در سفرتان به قشم از به دیدن بام جزیره قشم رفته و از سکوت و زیبایی طبیعت آن نهایت لذت و استفاده را ببرید؛ از آنجایی که بام قشم فاصله بسیار زیادی تا شهر و شلوغی ها آن دارد میتوانید ساعاتی را به دور از هر آلودگی شهری و صوتی در این مکان به گشت و گذار و کاوش در طبیعت و روستاهای به جا مانده از گذشته بپردازید.

اگر از دره ستارگان قشم دیدن کرده باشید متوجه تشابه این دو سایت ژئوپارک با یکدیگر خواهید شد اما تفاوت آنها در وسعت آنها است و سایت بام قشم دارای مساحت و بزرگی بیشتری است.

در بام قشم آثاری از تمدن های گذشته به چشم میخورد و میتوانید از آنها دیدن کنید، برای مثال روستای کلات کشتار که در خصوص آن نیز محققان و کاوشگران نظریه های متعدد و مختلفی را ارائه داده‌اند؛ برخی از محققین معتقد هستند که این روستا محلی برای استراحت و جمع آوری آذوقه بوده و از سمتی برخی از کاوشگران متعقدند که این روستا و مدخل های که بر فراز بام قشم وجود دارد محلی برای فرار از دست پرتغالی ها بوده و از سمتی این نظریه که جایی بر کمین کردن سربازان و نگهبانان به علت وجود دید گسترده این مدخل ها، وجود دارد.

چطور به بام قشم برویم؟

برای رفتن به بام قشم چندین راه پیش روی شما است که میتوانید با توجه به نوع سفر خود بهترین راه را برای خود انتخاب کنید؛ پیش از هر چیز میبایست خود را به جزیره قشم برسانید، برای اینکار میتوانید از طریق راه های زمینی همچون ماشین شخصی، قطار یا اتوبوس اقدام کنید یا با خرید بلیط هواپیما قشم خود را به جزیره قشم برسانید؛ از آنجایی که این جاذبه طبیعی از شهر فاصله دارد میتوانید با گرفتن تاکسی از این محل دیدن کنید و یا با اجاره ماشین در قشم خودتان تا بام قشم رانندگی کنید و در کنار آن به دیدن دیگر جاذبه های طبیعی و دیدنی قشم مشغول شوید.

نکاتی پیش از سفر به بام قشم

نخستین مورد مهمی که باید پیش از بازدید از سایت بام قشم که جزئی از ژئوپارک  قشم محسوب میشود در یاد داشته باشید کوشایی در حفظ نظافت و آسیب نرساندن به این منطقه حفاظت شده است.

در وهله دوم همانطور که گفتیم این منطقه به دور از شهر بوده و زمینی بکر میباشد پس انتظار امکانات آنچنانی را نداشته باشید.

پیش از سفر به این جاذبه طبیعی بهتر است تا لیستی از لوازم مورد نیاز خود تهیه کنید و بعد از آماده سازی به گشت و گذار در بام قشم بروید.

مواردی که در لیست خود باید داشته باشید شامل؛ ضد آفتاب، آب معدنی، کفش مخصوص، لباس اضافی، زیر انداز، دارو های مصرفی، کلاه، عینک آفتابی و….؛ چنانچه قصد دارید تا شب را در این منطقه بمانید بهتر است تا از تجربه دیگر افراد در خصوص کمپ در این منطقه آگاه شوید؛ در نظر داشته باشید بام قشم هیچگونه برق کشی و چراغی را در خود ندارد.

بهترین زمان بازدید از بام قشم در شش ماهه دوم سال که آب و هوا خنک تر و سرد است بوده و برای بازدید بام قشم در تابستان بهترین زمان هنگام طلوع و غروب آفتاب است.

در آخر

در انتهای گردشتان در بام قشم میتوانید از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف آن که شامل سد گوران، جنگل حرا، دره تندیس ها، تنگه چاکاویر و.. است، دیدن کنید تا لذت یک قشم گردی حسابی را تجربه کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *