قشم سلام
0

بررسی تنگه چاهکوه قشم

بررسی تنگه چاهکوه قشم
بازدید 40

بررسی تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم از عجایب هفتگانه‌ای است که در این جزیره قرار گرفته است و بازدید از آن به تمام مسافران و گردشگران تور قشم پیشنهاد میشود. تنگه چاهکوه در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم قرار داشته که برای بازدید از آن پیشنهاد میکنیم تا اقدام به  اجاره خودرو در قشم کنید تا مسیر رفت و برگشت را با خیالی آسوده و راحت طی کنید.

در این مقاله از مجله آنلاین گردشگری قشم سلام قصد داریم تا شما را با این جاذبه دیدنی در جزیره قشم آشنا کرده و به بررسی بهترین زمان رفتن به تنگه چاهکوه قشم بپردازیم، پس تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه تنگه چاهکوه قشم

در رابطه با نحوه پیدایش این تنگه باید گفت که این تگه در اثر فرسایش سنگ های رسوبی زمین که در دل کوه وجود داشته‌اند به وجود آمده است که نتیجه آن صخره ها و تندیس های است که حال این تنگه را تزیین کرده‌اند.

اگر نیز کمی بخواهیم در تاریخ این تنگه دقیق بشویم باید گفت که از گذشته تا به حال این تنگه در بین بومیان و طبق افسانه ها مقدس گمارده میشود و علت آن را نیز در گذشته های دور میبایست جستجو کرد، پیشینیان این منطقه برای شفای بیماران خود از آب این تنگه استفاده میکردند  چرا که در باور گذشتگان آب این دره مقدس بوده است.

هنگام بازدید از تنگه چاهکوه هر چه از سمت شمال به سمت جنوب بروید شاهد کم عرض شدن مسیر خواهید شد تا جایی که مسیر

پیش رویتان صعب العبور شده و در انتها آن میتوانید مسیر را که به شکل وی انگلیسی درآمده است را مشاهده کنید.

البته باید بدانید که این دره همیشه بدین صورت نبوده و در ابتدا دارای عرضی بسیار همراه با دیواره های بلند بود که همین امر سبب شده تا نور کمتری به داخل دره نفوذ کند و رفته رفته از عرض آن کاسته شود.

بخش های مختلف تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم جزو عجایب هفتگانه این جزیره به شمار میرود اما به نسبت بقیه جاذبه های طبیعی این جزیره کمتر توسط گردشگران به آن پرداخته شده است، البته در سال های اخیر در بین گردشگران تور قشم تبدیل به مکانی محبوب شده است چرا که از لوکیشن های عکاسی خوب در قشم به شمار میرود که میتوانید در آن عکس های زیبایی را به ثبت برسانید؛ البته تنگه چاهکوه در بین گردشگران که به صخره نوردی و طبیعت گردی علاقه دارند محبوب و معروف بوده که بیشتر بازدید کنندگان این جاذبه طبیعی نیز این افراد هستند، چرا که یکی از بهترین مکان ها برای صخره نوردی در قشم تنگه چاهکوه میباشد.

بررسی تنگه چاهکوه قشم

تاریخچه تنگه چاهکوه قشم

در ابتدای ورودتان به این تنگه با تندیس طبیعی که به سه سر نگهبان معروف است روبرو خواهید شد و با ادامه مسیر به مکانی که محل ذخیره آب شیرین ساکنان است، روبرو خواهید شد.

با پیشروی در میان دره مسیر پیش رویتان عریض تر خواهد شد و خود را در میان دیواره های بلندی که در دورتان قرار گرفته است میبابید، در ادامه مسیر خود شاهد اشکال نشان دهنده خطوط فرسایش و، حفره های بیضوی و نیمه کروی خواهید بود؛ این دره دارای چهار تنگه مجزا از چهارسو بوده که تمام آن ها در نهایت به یکدیگر میرسند، تنگه چاهکوه قشم که از رنگ و نقش و نگارهای مختلف تشکیل شده است، از جنس سنگ های رسوبی با جنس آهک تشکیل شده که مربوط به رشته کوه زاگرس میشوند.

نکته جالب در رابطه با تنگه چاهکوه قشم این بوده که از گذشته و سده های پیشین این تنگه از مهمترین منابع تامین آب شیرین ساکنان منطقه به شمار میرفته است. در هنگام بازدید از این تنگه با گیاهان و درختچه های که به صورت پراکنده در این تنگه رشد کرده‌اند مواجه خواهید شد که در آب و هوای بیابانی و استوایی رشد میکنند.

وجود آب شیرین در این منطقه باعث شده تا گونه های جانوری و گیاهانی متنوعی در این منطقه را شاهد باشیم که بالغ بر ۱۶ گونه جانوری و پرنده را میتوانید در آن مشاهده کرده که از مهمترین این گونه ها میتواند به غزال اشاره کرد.

گفتنی است که هنگام بازدید از این منطقه باید توجه  گزینه‌ای مناسب برای سالمندان ناتوان و یا معلولان حرکتی به شمار نمیرود.

اگر که به عکاسی نیز علاقه داشته باشید پیشنهاد میکنیم تا حتما از این تنگه دیدن کنید چرا که میتوانید عکس های خوبی را در این تنگه به ثبت برسانید.

امکانات موجود در تنگه چاهکوه قشم

در این تنگه به جهت رفاه حال مسافران و گردشگرانی که از آن بازدید

میکنند امکانات رفاهی مختلفی در نظر گرفته که شامل سرویس بهداشتی، اقامتگاه بومگردی، رستوران که در روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است، هایپرمارکت، فروشگاه صنایع دستی و… میشود.

البته باید در نظر داشته باشید که در داخل دره امکاناتی وجود نداشته و حتی موبایلتان نیز آنتن نخواهد داشت که باید حواستان به این موضوع باشد.

ساعات بازدید از تنگه چاهکوه قشم

به جهت بازدید از این منطقه نیاز به پرداخت هزینه ورودی خواهید بود و ساعات بازدید از تنگه چاهکوه نیز همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰ میباشد. حداقل زمان بازدید از این تنگه نیز حدودا ۳ ساعت میباشد.

چطور به تنگه چاهکوه قشم برویم؟

برای بازدید از این تنگه می‌بایست از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شده و پس از طی ۲۰ کیلومتر به دوراهی دیرستان خواهید رسید  که میبایست مسیر مستقیم را در پیش بگیرید و ۳۹ کیلومتر پیش از رسیدن به روستای چاهوی شرقی وارد مسیر سمت چپ خود شده و پس از طی ۲ کیلومتر به این تنگه زیبا و دیدنی خواهید رسید. گفتنی است تمام مسیر به جز ۲ کیلومتر آخر آسفالت شده میباشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *