قشم سلام
0

بندر لافت قشم

بندر لافت قشم
بازدید 89

بندر لافت قشم

بندر لافت یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در استان هرمزگان ایران بوده که با داشتن بافت تاریخی زیبا و اصیل خود در قسمت مرکزی شهرستان قشم و در شمال جزیره قشم قرار گرفته است.

این شهر تاریخی در  خود جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیاری را جای داده است که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را که قصد ایرانگردی دارند را به سمت خود جذب میکند؛ چنانچه که شما هم به ایران گردی و آشنایی با مقاصد جذاب گردشگری علاقه دارید، بهتر است تا انتها این مطلب از مجله آنلاین گردشگری  قشم سلام همراه ما بمانید تا با یکی از دیدنی ترین جاهای ایران یعین بندر لافت قشم آشنا شوید. 

تاریخچه بندر لافت قشم

بندر لافت یا به عبارت دیگر بند بادگیر های قشم از گذشته های دور تا به امروز یکی از مهم ترین بنادر بخش جنوبی ایران به شمار میرفته و مانند دیگر بنادر جنوبی، نقش مهمی در تجارت های بین المللی داشته است. به همین علت نیز تجار بسیاری برای کار و تجارت از این بندر دیدن میکردند و در طول سالیان متمادی شاهد اثر گذاری این موضوع بر فرهنگ، سنت و غذاهای این بندر هستیم؛ از آنجایی که بیشتر تاجران از این بندر از کشور های همچون عمان، هند، عربستان و دیگر کشور های حاشیه خلیج فارس بودند، میتوانید ردی از فرهنگ این ادیار را در فرهنگ مردم بندر لافت قشم مشاهده کنید.

بندر لافت قشم

بهترین زمان بازدید از بندر لافت قشم

جاذبه های گردشگری بندر لافت قشم

با اینکه سالهای بسیاری این بنادر از مکان های مهم برای تاجران و یا ارتباطات ایران با دیگر کشور ها به شمار میرفته اما در سال های اخیر تبدیل به یکی از مکان های گردشگری و توریستی زیبا در ایران شده است که بیشتر بازدید کنندگان آن را گردشگران و توریستان ایرانی و خارجی شامل میشود.

حال اگر که این سوال برای شما مطرح شده است که جاذبه های دیدنی این بندر چیست و به چه علت این بندر این همه در بین گردشگران و مسافران محبوب است؟ بهتر است تا در ادامه همراه ما باشید تا با بعضی از دیدنی ترین و بهترین مناطق گردشگری بندر لافت قشم آشنا شوید.

برخی از جاذبه های دیدنی و گردشگری بندر لافت قشم شامل موارد ذیل میشود:

– قلعه نادری

– دهکده ماهیگیری سنتی

– مساجد قدیمی

– سواحل

– خانه دکتر نادعلیان

از جاذبه های مهم گردشگری بندر لافت قشم، چاه های تلا هستند که عموم معروفیت و محبوبیت این بندر را شامل میشوند. چاه های تلا بندر لافت چاه های با عمق 3 تا 6 متر هستند و شامل چاه های آب شیرین، شور و سرد یا گرم هستند. چاه تلا از زیر مجموعه کولغ ها هستند و در پشت قلعه نادری بندر لافت قرار دارند؛ تفاوت اصلی چاه های تلا با کولغ ها در عمق آنها است و گفتنی است که این چاه ها در حدود 400 سال پیش حفر شده‌اند و در گذشته تعداد آنها به 366 عدد میرسیده؛ دستور حفر این چاه ها توسط خواجه کریم به جهت رفع کم آبی منطقه در سال 976 صادر شده است. زنان و دختران در گذشته برای تامین آب مورد نیاز روزانه خود، هر روزه همراه با کوزه های خود به این چاه ها مراجعه میکردند و تمامی اهالی روستا به جهت حفظ این چاه های با یکدیگر همکاری میکردند. از 366 چاه آبی که به صورت مساوی در بین اهالی روستا تقسیم شده بوده امروزه تنها 30 حلقه از آنها باقی مانده است.

بهترین زمان بازدید از بندر لافت قشم

از آنجایی که این بندر در جنوب ایران قرار دارد، از آب و هوایی گرم و شرجی برخوردار است و از این جهت بهترین زمان بازدید از آن در فصل های خنک سال همچون زمستان، اوایل بهار و پاییز است.

بهترین آب و هوا برای بازدید از بندر لافت قشم برابر با ماه های آذر تا اردیبهشت میباشد.

سوغاتی های بندر لافت قشم

این بندر دیدنی نیز به مانند هر جایی دیگری دارای سوغات های مختص به خود است که میتوانید هنگام بازدید از آن اقدام به تهیه آنها کنید، به طور کل خرما اصلی ترین سوغات بندر لافت بوده که یکی از مرغوب ترین انواع خرماهای جنوب کشور به شمار میروند.

از دیگر سوغات بندر لافت به غیر از خرما میتوان به مواد خوراکی دیگری همچون انواع ترشی های جنوبی، شیرینی های محلی و محصولات دریایی اشاره کرد.

همچنین میتوانید انواع محصولات دریایی همچون ماهی های تازه و خشک، میگو و دیگر محصولات دریایی را تهیه کنید.

صنایع دستی زنان بندر لافت همچون گلیم، قالی و جاجیم و یا صنایع چوبی از دیگر سوغات ماندگاری است که میتوانید از بندر لافت برای سوغاتی انتخاب کنید.

غذاهای سنتی بندر لافت قشم

مانن دیگر شهر های دریایی، بندر لافت نیز دارای غذاهای سنتی با طعم و بوی دریا میباشد؛ غذای سنتی و محلی بندر لافت که مختص به مردم محلی لافت است، مهیاوه بوده که از ماهی های ریزی به نام موتو یا حشینه تهیه میشود و روند تهیه آن مانند ترشی بوده و نیازمند سپری کردن مدتی برای آماده شدن خود است. اگر که به غذاهایی دریایی عادت ندارید ممکن است که بوی این غذا برایتان تند و زنند باشد اما افرادی که عاشق غذاهای دریایی هستند، بسیار از این غذای مقوی و تند استقبال میکنند.

بهترین اقامتگاه های بندر لافت قشم

از آنجایی که این منطقه به عنوان مکانی توریستی در بین گردشگران و توریستان شناخته شده است، امکانات مختلف و متعددی برای رفاه حال گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده؛ برای اقامت در بندر لافت میتوانید در هتل های که در نزدیکی اسکله بندر قشم وجود دارند اقدام به انتخاب کنید که شامل هتل های لافت گرین، هتل قشم لافت پارسیان، هتل قشم لافت میشود و اگر که به دنبال اقامت در جایی متفاوت و بوم‌گردی هستید میتوانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر در منطقه بوم‌گردی این بندر اقامتی متفاوت و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

بندر لافت قشم

غذاهای سنتی بندر لافت قشم

سوالات متداول

بندر لافت کجا است؟

روستای تاریخی لافت یا بندر لافت از بنادر شهرستان قشم بوده که در شمال غربی این جزیره در استان هرمزگان قرار دارد و یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در ایران به شمار میرود.

جاذبه های دیدنی بندر لافت قشم کدام است؟

بندر لافت از جاذبه های دیدنی بسیاری برخوردار بوده اما از بین آنها اگر بخواهیم به چندتا از مهمترین آنها اشاره کنیم باید به چاهای تلا که در پشت قلعه نادری قرار دارند و بالغ بر 400 سال قدمت دارند اشاره کنیم.

غذای سنتی بندر لافت چیست؟

مهیاوه یکی از غذاهای سنتی و محلی بندر الفت بوده که همراه با ماهی موتو یا حشینه تهیه میشود.

سوغاتی های بندر لافت کدام است؟

یکی از شناخته شده ترین و مرغوب ترین سوغات بندر لافت، خرما است اما در کنار خرما میتوانید از جایج بافی، قالیبافی و صنایع چوبی به عنوان سوغات قشم خریداری کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *