قشم سلام
0

راهنمای سفر به جزیره قشم

راهنمای سفر به جزیره قشم
بازدید 65

راهنمای سفر به جزیره قشم

اجاره ماشین در قشم

اجاره ماشین در قشم

هر زمان که صحبت از جنوب و سفر به جنوب کشور می‌شود، در یادمان اغلب خرما، گرما و ساحل های زیبایی که آفتاب دلپذیر گرم تابستانه بر روی ماسه های ساحل آن می‌تابد، می‌آید. البته که خوراکی های جنوبی خوشمزه را نباید از یاد برد که با یک بار امتحان مزه‌شان تا مدت زیادی زیر دندان جا خوش می‌کند و در یاد می‌ماند. بیشتر اوقات زمان که بحث سفر به جنوب ایران به میان می‌آید، بیشتر افراد اغلب سفر به کیش و دیدن نگین خلیج فارس به ذهنشان خطور می‌کند و کمتر به دیگر مکان های زیبایی که  هنگام بازدید از هرمزگان می‌توان به آنها سفر کرد به غیر از جزیره کیش پرداخته می‌شود؛ البته اگر که از حق نگذریم هم جزیره کیش را می‌توان لایق این حجم از توجه و علاقه نیز دانست چرا که مجموع تمام آن چیزی را که برای داشتن یک سفر و گردش حسابی به آن نیاز خواهید داشت را در خود جای داده؛ اما اگر این بار تصمیم به سفر به استان هرمزگان را داشتید، بد نیست تا مقصدی متفاوت را برگزینید، پیشنهاد قشم سلام برای مقصد بعدی ماجراجویتان به هرمزگان جزیره زیبای قشم بوده که در ادامه از مقاله به معرفی بیشتر این جزیره دوست داشتنی جنوبی پرداخته‌ایم؛

با قشم آشنا شوید!

احتمالا می‌دانید که جزیره کیش به مروارید خلیج فارس مشهور است؛ اما آیا تا به حال چیزی در مورد نگین خلیج فارس شنیده‌اید؟ جزیره قشم که تجمعی از انواع ساحل های صخره‌ای، شنی، گلی و ماسه‌ای است نگین زیبای خلیج فارس شمارده می‌شود که در بین صاحب نظران و علاقه‌مندان به زمین شناسی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است، که این موضوع نیز به علت گستردگی است که جزیره قشم در زمینه های آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی دارد البته که نباید مهم ترین بخش را که میراث ارزشمند زمین شناختی که در این جزیره قرار دارد را فراموش کنیم که اصلی ترین علت جهانی شدن این جزیره جنوبی است، این میراث با ارزش باعث آن شده‌اند تا جزیره قشم تبدیل به تنها ژئوپارک در ایران و همینطور در منطقه خاورمیانه بشود!

اگر که عازم جزیره قشم باشید با انبوهی از زیبایی های بی انتها مواجه خواهید شد که هم برای خود شما و هم همراهنتان می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی را به یادگار بگذارد. البته که باید خودتان را نیز آماده خوردن کلی غذاها و خوراکی های محلی خوش طعم و عالی کنید! اگر که  تا به حال به جزیره قشم سفر نکرده‌اید بهتر است تا بار سفر خود را ببندید و همراه قشم سلام به این جزیره دوست داشتنی پر رمز و راز سفر کنید.

در این مقاله از قشم سلام تصمیم داریم تا شما را با زوایایی مختلف گردشگری جزیره قشم در استان هرمزگان آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید تا با این شگفتی ها آشنا شوید.

راهنمای سفر به جزیره قشم

اقامت در قشم

معرفی جزیره قشم

نکته جالبی که شاید بد نباشد در رابطه با جزیره قشم بدانید این است که قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل در جهان شناخته می‌شود و همچنین وسعت آن دو نیم برابر جزیره بحرین بوده و برابر با 1491 کیلومتر مربع مساحت بوده که در تنگه هرمز و استان هرمزگان قرار گرفته است که به خاطر موقعیت جغرافیایی با ارزشی که دارد، قرار  گیری در مسیر آّبی ابریشم، جزو اصلی ترین مراکز کنترل این مسیر بوده. با کشف سنگواره های فسیلی در سواحل قشم به وجود تمدن 400 هزار ساله در آن پی می‌بریم. باید اضافه کرد که پرتغالی ها به مدت یک قرن بر این جزیر تسلط داشتند که بعد از مدتی این کار به دست هلندی ها و سپس انگلیسی های سپرده شد و در نهایت اختیار این جزیره به مهد اصلی خود یعنی ایران بازگشت.

بیشتر ساکنان جزیره قشم، بومیان این دیار هستند اما با توجه به گسترش بازارهای تجاری و رونق اقتصاد مهاجران بسیاری نیز به این جزیره مهاجرت کرده‌اند. از جذابیت های این جزیره که در بین گردشگران و علل خصوص دوست داران ساحل و دریا از محبوبیت بالایی برخوردار است گستردگی سواحل و کرانه های این جزیره با خلیج فارس است؛ تنوع این کرانه بالا بوده و از جمله این سواحل می‌توان به سواحل صخره‌ای زیتون، سواحلی شنی، سواحلی گلی جنگلهای حرا و… که در ….. می‌توانید بیشتر در مورد آنها مطالعه کرده و آشنا شوید.

راهنمای سفر به جزیره قشم

سواحل قشم

آب و هوای جزیره قشم

جزیره قشم نیز مانند جزیره کیش، در نزدیکی خط استوا قرار داشته و به همین علت نیز آب و هوایی گرم دارد، همجواری آن با دریا نیز رطوبت هوا را افزایش می‌دهد که در نتیجه این جزیره آب و هوای گرم و شرجی دارد؛ همین موضوع باعث شده تا بیشتر اوقات از سال دمای این جزیره بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد باشد که افراد غیر بومی این منطقه چندان موفق به تحمل آن نیستند، گفتنی است که وسایل سرمایشی در این جزیره تنها مدتی کوتاه در سال خاموش می‌شوند و در دیگر مواقع سال روشن هستند. نکته جالبی که در رابطه با این جزیره وجود دارد این است که شما می‌توانید بافت قدیمی  و سنتی را کمکان در سطح شهر مشاهده کنید؛ اگر که به معماری خانه ها نیز توجه کنید میبینید که طراحی سازه ها این جزیره متناسب با آب و هوای قشم بوده و بادگیرها را که در ساخت منازل استفاده شده‌اند و از نقش مهمی برخورداند و جزو سیستم تنفسی خانه ها به شمار می‌روند را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که در سردترین زمان سال نیز دمای این جزیره کمتر از 7 درجه بالای صفر نمی‌شود.

راهنمای سفر به جزیره قشم

سواحل قشم

فرهنگ و آداب رسوم مردم قشم

اگر به جزیره قشم سفر کنید متوجه خونگرمی و مهمان نوازی مردم این منطقه خواهید شد به طور کل جنوبی ها بسیار انسان های خونگرمی هستند به گونه‌ای که لحظه‌ای در پیششان احساس غریبی نخواهید که البته این موضوع به خصلت مهمان نوازی و خونگرمی ما ایرانی ها بازمی‌گردد و همه ما این خصلت را در خود داریم.

در رابطه با زبان مردم این دیار باید گفت که به زبان فارسی با گویش بندری سخن می‌گویند؛ البته اگر که زبان محلی ایشان را شنیده باشید ممکن است سوالاتی در ذهنتان ایجاد شود که در جهت پاسخ به آن ها باید گفت که زبان محلی این جزیره ترکیبی است از زبان های فارسی، هندی، عربی و انگلیسی بوده که به علت پیشینه‌ای است که این جزیره کهن در شجره نامه خود دارد. بیشتر مسلمانان جزیره قشم سنی بوده و کمتر در بینشان شیعه پیدا می‌شود.

پوشش مردان جزیره قشم شامل لباس های سفید نخی بلند و دستار بوده و بانوان قشمی نیزی از روبنده، شلوارهای خوس‌دوزی شده محلی و چادر مشکی و یا رنگی برای پوشش خود استفاده می‌کنند.

راهنمای سفر به جزیره قشم

پوشش مردم قشم

یکی از معروف ترین جشن های که در این جزیره برگزار می‌شود جشن نوروز صیاد بوده که در اواخر تیرماه هر ساله برگزار می‌شود که زمان این جشن همسو با آغاز فصل تخم گذاری ماهی ها و آبزیان بوده که نشان از توجه مردم این خطه نسبت به حراست از محیط زیست است. در رابطه با این جشن باید گفت که در این روز مردمان قشم به پاس شکرگزاری در پایان سال صیادی شادی و پایکوبی می‌کنند، صید نکرده و غذاهای دریایی نمی‌خورند. از دیگر جشن های که در قشم برگزار می‌شود می‌توان به جشن میگو در 24 و 25 آبان ماه و جشن نخل خرما در آخر شهریور ماه که از دیگر آیین های این جزیره است اشاره کرد. در رابطه با برگزاری عروسی در این منطقه نیز باید گفت این مراسم باشکوه خاصی برگزار می‌شود، در این روز خاص بزرگترها و پیر های فامیل تا رسیدن داماد به منزل عروس او را همراهی می‌کنند و پس از مشایعت، با ساز و دهل به صورت هماهنگ مشغول به رقص محلی می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله از قشم سلام شما را با گوشه‌ای نکات جذاب در رابطه با جزیره قشم آشنا کردیم، اگر که در رابطه با این جزیره و سفر به آن کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم تا دیگر مطالب وب سایت قشم سلام را مطالعه کنید.لطفا برای خرید بلیط لحظه آخری قشم و تور لحظه آخری قشم به سایت کیش آنلاین مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *