قشم سلام
0

سد گوران قشم

سد گوران قشم
بازدید 54

سد گوران قشم

جزیره قشم در جنوب ایران از جاذبه های گردشگری پرطرفدار و یکی از مکان های مهم در ایران به شمار میرود؛ این جزیره جنوبی که در خلیج فارس قرار دارد در خود تنها و بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه را جای داده است که از جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری نیز برخوردار است. ژئوپارک قشم با داشتن وسعتی بسیار بالا در خود 25 سایت دیدنی و جذاب را جای داده است که میتوانید در سفر به قشم از آنها دیدن کرده و لذت تماشای مکان های طبیعی و تاریخی را به خود و همراهنتان هدیه دهید.

سد گوران یکی از جاهای دیدنی در قشم بوده که قدمتی بسیار قدیمی داشته و دوره های تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری آنلاین قشم سلام به سراغ معرفی و بررسی نکاتی جذاب و دانستنی در رابطه با این سد به جا مانده از دوره هخامنشیان پرداخته‌ایم.

تاریخچه سد گوران قشم

سد گوران در منطقه گوران قشم قرار داشته که در اصل 41 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است؛ طی آخرین سرشماری های انجام شده جمعیت این منطقه در حدود 1500 الی 1600 نفر بوده.

طبق بررسی های انجام شده توسط مورخان بر روی سد گوران فرضیه های متفاوتی برای این سد ارائه شده است که با توجه به داده های به دست آمده پی ریزی این سد در دوره هخامنشیان آغاز شده و در دوره ساسانیان تاج بالای آن ساخته شده و تکمیل این سد مربوط به دوره پهلوی بوده که در نهایت در سال 1379 در 25ام اسفند ماه در لیست آثار ملی با شماره 3057 به ثبت رسیده است.

همانطور که میدانید منابع آب شیرینی با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است خصوصا در خطه جنوبی نظیر جزیره قشم؛ از همین جا میتوانید به اهمیت سد گوران قشم پی ببرید؛ سد گوران جزیره قشم بزرگترین و مهمترین سد در قشم بوده یکی از منابع حیاتی آب شیرین  برای اهالی این منطقه به شمار میرود که تلاش های بسیاری جهت حفظ آن توسط اهالی صورت گرفته است.

جالب است بدانید که سد گوران اولین مرکز ساخت لنج در ایران میباشد.

گفتنی است گوران در لغت از کلمه گبران آمده است که به معنای غیر مسلمان میباشد؛ بر طبق فرضیه ها به احتمال بسیار این منطقه محل سکونت زرتشتیان بوده که از همین رو نام آن را گوران گذاشته‌اند.

سد گوران قشم

تاریخچه سد گوران قشم

دانستنی های سد گوران قشم

سد گوران همانطور که گفته شد نخستین مرکز ساخت لنج در ایران بوده و از این نظر اهالی آن پیشنه‌ای صد ساله در تولید و تعمیر لنج های چوبی و بادبان را دارند؛ به طوری که این هنر از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و همین موضوع نیز توجه دریانوردان را از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیایی میانه و هندوستان را به سوی خود جلب کرده است.

در ساخت لنج مردم اهالی گوران از چوب درختان بومی همچون فینی، ساج، کهور و کرت استفاده میکنند و البته چوب درختان غیر بومی همچون چنار و توت نیز مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید که در گذشته مردم گوران خود تمام ابزار و وسایل ساخت لنج اعم از پیچ، مهره و میخ را میساختند اما با راحت شدن ارتباط بین شهری به مرور زمان، از اصفهان برای تهیه این قطعات کمک گرفتند.

یکی از کارهای خلاقانه مردم گوران هنگام ساخت لنج تهیه قسمتی به نام کلفات بوده که شامل تهیه فیتیله های پنبه‌ای آغشته به روغن نارگیل یا کنجدی است که در فواصل درزهای لنج قرار میگیرد و بر روی آن لایه‌ای قیر کشیده میشود.

چطور به سد گوران قشم برویم؟

همانطور که گفتیم این سد در منطقه گوران قرار دارد و شما برای رسیدن به آن میبایست تا خود را از جزیره قشم به سد گوران برسانید؛ برای اینکار نیز کافی است از جاده شهرک کورزین و شرکت گاز استفاده کنید؛ برای رسیدن به سد گروان مسیری سرراست پیش روی شما است که در انتها این جاده به منطقه گوران و در نهایت سد گوران خواهید رسید. شما میتوانید در صورتی که با خودرو شخصی خود به جزیره قشم سفر نکرده‌اید اقدام به اجاره ماشین در قشم کرده و خود و همراهنتان را برای گشت و گذار در جزیره قشم و بازدید از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا ببرید.

بهترین زمان بازدید از سد گوران در فصل های پاییز و زمستان بوده که آب و هوای جزیره در بهترین حالت خود قرار دارد.

سخن آخر

سد گوران قشم از آنجایی که یکی از مکان های است که قدمت تاریخی بالایی دارد و میتوانید فرهنگ گذشته را که نسل به نسل منتقل شده است را به صورت زنده مشاهده کنید از اهمیت بالای برخوردار بوده و ایده‌ای جذاب برای داشتن سفری منحصر به فرد و متفاوت به قشم به شمار میرود.

گفتنی است که فرهنگ مردم این منطقه تاثیر بسیاری از فرهنگ مردم پرتغالی های که سالها در این خطه حضور داشته‌اند گرفته و میتوانید چیزهای جالب و تازه‌ای را از فرهنگ ایشان یاد بگیرید. برای نکته پایانی سفر به سد گوران فراموش نکنید تا از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه نظیر دره تندیس ها، جنگل حرا، تنگه چاکاویر و… دیدن کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *