قشم سلام
0

سوغات قشم چیست و از کجا بخریم

سوغات قشم چیست
بازدید 79

سوغات قشم چیست و از کجا بخریم؟

هتل قشم

هتل های قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره در کشور بوده که در استان هرمزگان و خلیج فارس قرار گرفته است،  این جزیره تاریخی دارای قدمتی طولانی بوده و در آن بناهای تاریخی به جا مانده از دوران هخامنشیان و ساسانیان به چشم میخورد که برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب میباشد. در کنار مکان های تاریخی و آثار باستانی به جا مانده در این جزیره، جاذبه های گردشگری طبیعی و بکری نیز در این جزیره وجود دارد که بسیاری از علاقه مندان و توریستان را به سمت خود جذب میکند. به همین دلیل این جزیره یکی از مقاصد سفری محبوب در کشور به شمار میرود که سالانه افراد بسیاری را به سمت خود جذب میکند؛ یکی از شیرینی های سفر رفتن خرید سوغاتی و یادگاری های از آن مقصد به جهت نگه داشتن تکه ای از آن شهر و دیار و خاطره ای از آن است؛ هر منطقه و شهر و کشوری نیز برای خود دارای انواع سوغات خاص و منحصر به فردی است که معرف آن منطقه و شهر هستند؛ آشنایی با سوغات مختص به هر شهر و منطقه کمک میکند تا بتوانید با آداب و فرهنگ آن منطقه آشنا شده و سوغات های معروف آن شهر را بشناسید و هنگام بازگشت سوغات و یادگاری های خود را خریداری کنید تا خاطره سفرتان را تا همیشه به همراه داشته باشید. در این مقاله از قشم سلام قصد داریم تا شما را با سوغاتی های جزیره قشم آشنا کنیم و اینکه از کجا میتوانید سوغات قشم را تهیه کنید، پس همراه ما باشید.

لطفا برای خرید بلیط لحظه آخری قشم به سایت Kish4.ir مراجعه نمایید.

صنایع دستی حصیری

صنایع دستی حصیری با توجه به آب و هوای قشم هم رونق خوبی دارند هم کاربرد بسیار خوبی، پس در نتیجه میتوان گفت یکی از بهترین سوغات قشم، صنایع دستی حصیری است که میتوانید خریداری کنید؛ صنایع حصیری شامل مواردی همچون سینی های گرد و بزرگی که سپ نام دارند می‌شود، دمکش، ظرف های حصیری نگهداری میوه و نان، گلدان های حصیری و… از دیگر سوغات حصیری قشم به شمار میرود. حصیرها از درخت خرما به دست می‌آیند و با توجه به گستردگی درخت خرما در جزیره قشم، بسیاری از افراد به کمک حصیربافی امورات خود را میگذرانند.

سوغات قشم چیست

بازار قدیمی قشم

ادویه های جنوبی

ادویه های جنوبی از شهرت خوبی برخوردارند و یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده غذاهای جنوبی همین ادویه های جنوبی است که همین موضوع سبب شده تا یکی از بهترین سوغات جزیره قشم ادویه های مخصوص جنوبی باشند. فروشگاه ها و مغازه های بسیاری در قشم وجود دارند که میتوانید اقدام به خرید این سوغات جنوبی از آنها کنید.

صنایع گلیم بافی و رودوزی های سنتی

بومیان جزیره قشم تبحر خاصی در تولید صنایع دستی دارند و در کنار حصیر بافی، گیم بافی و رودوزی نیز در این جزیره بسیار رایج بوده و تبدیل به یکی از بهترین سوغات این جزیره شده‌اند؛ بیشتر این صنایع دستی کار دست زنان و دختران قشم است که جهت کسب درآمد به گلیم بافی و رودوزی مشغول هستند. باید بدانید که گلیم بافی، رودوزی، سوزن دوزی، شک بافی، تور بافی، خوس دوزی، گرگور بافی، نوار بافی و… تنها بخشی از بینهایت هنر های مردم این خطه به حساب می‌آید که از گذشته تا به امروز و نسل به نسل به انجام آن مشغول بوده اند.

خرید لباس از بازارهای قشم

از جذاب ترین و شاید دلایلی اصلی بسیاری از کسانی که به جزیره قشم سفر میکنند، خرید کردن در مراکز متعدد و مختلف جزیره قشم است، از آنجایی که تنوع کالا، خصوصا پوشاک در قشم بالا میباشد، یکی از سوغاتی که می تواند در سفرتان به جزیره قشم تهیه کنید، خرید لباس ها مختلف و متنوع در قشم است.

سوغات قشم چیست

صنایع گلیم بافی و رودوزی های سنتی

صنایع دستی دریایی

یکی از جذابترین سوغات های جزیره قشم، صنایع دستی دریایی است و اگر برایتان سوال شده که صنایع دستی دریایی چیست؟ باید بگوییم که در زمان جزر و مد تعداد قابل توجهی صدف و حلزون و بقایایی دیگر آبزیان به روی ساحل جزیره می‌آیند که بعضی از مردم محلی با جمع کردن آنها اقدام به ساحت صنایع دستی مختلفی همچون تابلوهای زیبا میکنند که میتوانید این تابلو ها و صنایع دستی را که اغلب با پوسته حلزون، استخوان ماهی، گوش ماهی، مرجان و…. با کمک چسب های بی رنگ تهیه میشود را به عنوان یادگاری و سوغاتی قشم خریداری کنید.

کیک سنتی هلر

18 کیلومتری قشم، روستای به نام هلر وجود دارد که از جاذبه های مهم و دیدنی این جزیره محسوب میشود، سوغات اصلی این روستا کلوچه و شیرینی های محلی آن بوده، کیک سنتی هلر یکی از خوشمزه ترین سوغات این جزیره محسوب میشوند. کیک هلر نوعی کیک اسفنجی بوده که از ترکیب تخم مرغ،آرد، وانیل و شکر به دست می‌آید. با وجود سادگی دارای طعمی فوق‌العاده بوده که میتوانید به عنوان سوغات قشم این کیک خوشمزه را تهیه کنید.

سوغات قشم چیست

ادویه های جنوبی

نان تموشی و نان های محلی

پخت نان و شیرینی محلی در جزیره قشم بسیار رایج بوده و یکی از نان های محلی جزیره قشم نان تموشی نام دارد و طرز تهیه آن به این صورت است که ابتدا تابه را بسیار داغ میکنند و سپس خمیری که از ترکیب آرد و آب به دست آمده را به صورت نازک درون تابه پهن میکنند، پس از آنکه نان به خوبی گرفت، بر روی آن پنیر یا تخم مرغ مرغ میزنند و با سسی مخصوص به نام مهیاوه سرو و نوش جان میکنند.

سس مهیاوه که طعم و مزه ای بی نظیر دارد از ترکیب نمک، آب ماهی، گشنیز، خردل، ریحان و رازیانه به دست می‌آید؛ از دیگر سس های که میتوانید با تموشی مصرف کنید، سس سوراغ بوده که از ترکیب ماهی حشینه، نمک، آب، پوست نارنج و گل سرخ به دست می‌آید. از آنجا که مردم قشم به نان اهمیت بسیاری میدهند، یکی از سوغات قشم نان محلی بوده که از دیگر نان های محلی سوغاتی میتوان به خمیر، رخنه، بالاتاوه و  کروسی اشاره کرد.  

خرما، مشهورترین محصول جنوب

در آخر میرسیم به یکی از جذاب ترین و معروفترین سوغات جنوب ایران یعنی خرما؛ خرما که محصول مناطق گرم بوده در جزیره قشم به وفور موجود است و یکی از بهترین سوغاتی است که میتوانید در سفرتان به این جزیره تهیه کنید. اگر قصد خرید خرما در قشم را دارید، بهترین جا برای این کار بازار قدیم قشم بوده خرماهای تازه چیده شده را میتوانید امتحان و به عنوان سوغات خریداری کنید.

بازار قدیمی قشم

همانگونه که قبلتر اشاره کردیم، یکی از بهترین مکان ها جهت تهیه سوغاتی در قشم، بازار قدیمی قشم میباشد که شما علاوه بر خرما میتوانید تقریبا هر آنچیزی را که میخواهید در این بازار پیدا و خریداری کنید. از سوغاتی های که به وفور در این بازار پیدا میشود شلوار های نوار دوزی شده و یا اسباب بازی های است که با حلزون و صدف ساخته شده‌اند و انتخاب مناسبی برای هدیه به کودکان محسوب میشود. از دیگر سوغات جزیره قشم میتوان به عسل جنگل حرا و روغن کوسه اشاره کرد.

سخن نهایی

بیشتر سوغات جزیره قشم، مربوط به صنایع دستی آن میشود چرا که از گذشته تا به امروز مردم این دیار تبحری و علاقه خاصی به صنایع دستی همچون نوار دوزی، گلیم بافی و… داشته اند و تا به امروز نیز بسیاری از آنها از این راه اقدام به کسب درآمد می‌کنند. اگر به دنبال سوغاتی و یادگاری ماندگاری از سفرتان به جزیره قشم باشید، قطعا گزینه ای خوبی در کنار نان و شیرینی های محلی قشم برای شما خواهند بود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *