قشم سلام
0

عجایب هفتگانه قشم، غار نمکدان

عجایب هفتگانه قشم، غار نمکدان
بازدید 39

عجایب هفتگانه قشم، غار نمکدان

غار نمکدان قشم یا طولانی ترین غار نمکی جهان یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره جنوبی کشور میباشد. این غار که یکی از جاذبه های طبیعی و مهم در جزیره قشم به شمار میرود یکی از جاهای است که به مسافران تور قشم پیشنهاد میشود تا در سفرشان به این جزیره حتما از آن بازدید کنند.

در ادامه مقاله امروز از مجله آنلاین گردشگری قشم سلام قصد داریم تا شما را با این جاذبه گردشگری جذاب در پرطرفدار ترین مقصد گردشگری در فصول سرد سال آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

غار نمکدان در قشم

جزیره قشم به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی بسیاری که در خود جای داده است در بین مسافران و گردشگران علل خصوص زمین شناسان بسیار محبوب شده است. از جمله این مناطق دیدنی غار نمکی قشم بوده که با بازدید از آن میتوانید وارد غاری به طول ۶۴۰۰ متر شده و از دیدن دیواره های نمکی و نقش های زیبایی آن لذت ببرید.

این غار نمکی که در یک کوه قرار دارد، در ۹۰ کیلومتری و جنوب جزیره قشم قرار گرفته است، دارای بدنه‌ای با رگه های سفید بوده که حتی از فواصل دور نیز زیبایی آن چشمگیر بوده و توجه ها را معطوف خود میکند.

اگر که به ماجراجویی و طبیعت گردی علاقه دارید میتوانید در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار را تا رسیدن به غار نمکدان پیاده روی کرده و از مناظر و طبیعت زیبایی جزیره قشم لذت ببرید.

همچنین پیشنهاد. میکنیم که اگر قصد دارید تا انتها و عمق غار پیش بروید حتما همراه خود چراغ قوه داشته باشید چرا که نو خورشید تا انتهای غار نمیرسد و نمیتوانید از زیبایی های اطراف خود دیدن کرده و لذت ببرید.

هنگام بازدید از این غار ب کفی پوشیده شده از استالاکتیت های بلورین نمک و سقفی که از قندیل های بلورین تشکیل شده است مواجه خواهید شد که چراغ قوه به تماشایی بهتر آنها به شما کمک شایانی خواهد کرد.

غار نمکدان قشم

در هنگام بازدید از این غار نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد جوی روان آب نمکی است که در غار روان است؛ همچنین چکیدن قطره های آب بر بدنه قندیل ها باعث رشد و تکثیر قندیل های آن شده است. چنانچه این جوی آب را دنبال کنید به حوضچه‌ای سفید رنگ در دهانه غار خواهید رسید که محل جمع شدن تمام جوی آب ها بوده و یک چشمه آب نمک طبیعی را پدید آورده است.

چنانچه در زمان های که حوضچه و جوی آب نمک شفاف است از غار نمکدان قشم بازدید کنید میتوانید انعکاس تصویر قندیل های نمک در سقف  و بستر قرمز رنگی که حاصل رسوب گل اخرا در آب است را مشاهده کنید؛ سرخ رنگی آب نیز به واسطه ترکیبات ناشی از گل اخرا که شامل اکسید آهن و هماتیت است به وجود آمده است.

عجایب هفتگانه قشم، غار نمکدان

چگونگی ایجاد نمک های غار

همانطور که میدانید در ایران مناطق بسیاری وجود دارند که دارای نمک های با خاصیت دارویی هستند، غار نمکی قشم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین خاطر نیز از نمک های این غار در علم طب نیز استفاده میشود. به طوری که بسیاری از افراد ورزشکار به جهت جبران مواد مغذی بدن خود از نمک استخراج شده از این غار در قالب مکمل هایی دارویی استفاده میکنند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین دانشگاه شیراز بر روی ۶۰۰ متر از این غار، سن نمک های آن به ۵۷۰ میلیون سل پیش یا همان دوره کانبرین میرسد، در حالی که بعضی از گنبد های نمکی غار دارای سنی ۶ هزارساله هستند و نسبت به آنها جوان تر طلقی میشوند!

چگونگی ایجاد نمک های غار

از سوالات رایجی که برای همه افراد هنگام بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا در قشم پیش می‌آید، نحوه و چگونگی تشکیل نمک در غار نمکدان قشم است؛ پاسخ آن نیز توضیحی ساده دارد، طی سالیان به واسطه انباشته شدن لایه های نمک بر روی یکدیگر این غار نمکی زیبا و اعجاب انگیز وجود آمده است! قندیل های نیز همانطور که پیشتر اشاره شد، با کمک قطره آب های که جمع شده و چکه میشدند تکثیر و رشد پیدا کرده‌اند.

باید بدانید که این گنبد نمکی تنها گنبد نمکی در قشم بوده که از میان دماغه جنوب تا قدیس سلخ و همچنین دماغه شمال غربی تا قدیس باسیعدو بالا آمده و در نقشه شکلی دایره‌ای داشته و دارای قطری برابر با ۷*۵.۶ کیلومتر است.

دیواره های این غار نمکی دارای شیب بالا بوده و بام گنبدی آن دارای توپوگرافی هی نامنظم میباشد.

با مراجعه به بخش جنوبی گنبد میتوانید غارهای نمکی را مشاهده کنید که ارتفاع آنها تا ۲۰ متر نیز میرسد.

بهترین زمان بازدید از غار نمکدان قشم

از آنجایی که جزیره قشم یک جزیره جنوبی بوده و دارای آب هوایی گرم و شرجی میباشد، برای بازدید از جاذبه های گردشگری و این جزیره بهترین زمان فصل های پاییز و زمستان قلمداد میشود؛ از همین رو نیز بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی قشم پاییز و زمستان بوده که آب و هوای این جزیره در بهترین حالت خود قرار دارد و میتوانید با خیالی آسوده و در نهایت لذت از این جاذبه طبیعی دیدن کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *