قشم سلام
0

معرفی غار خربس قشم

قدمت و تاریخچه غار خربس قشم
بازدید 30

معرفی غار خربس قشم

جزیره قشم یکی از زیبا ترین جزایر جنوبی در کشور بوده که دارای تاریخی غنی و جذاب و سازه های مختلف و متنوع از گذشتگان و پیشینیان ساکن در این منطقه است که میتوانید با سفر به آن با این جاذبه های گردشگری تاریخی بیشتر آشنا شوید؛ غار خربس قشم یکی از همین سازه های قدیمی با قدمت تاریخی بسیار بالای است که یکی از عجیب ترین و دیدنی ترین مکان های دیدنی در ایران به شمار میرود.

در ادامه این مقاله از قشم سلام قصد داریم تا شما را با بیشتر با این پدیده مرموز و دیدنی در قشم آشنا کنیم.

غار خربس یکی از تاریک ترین نقاط ایران

غار بس یکی از نقاطی است که در آن میتوان حضور دائمی تمدن و جریان زندگی را در آن یافت و یکی از علت های نشانگر آن وجود روزنه های و چشمه های بسیاری است که در جنوب و شمال این غار قرار دارد.

معماری بی نظیر و صخره‌ای این غار یکی از حیرت های معماری به شمار میرود که نشان دهنده تاریخ غنی کشورمان میدهد.

این غار دارای دهلیز ها، تالار ها، قسمت های بیرونی و اتاقهای فراوانی است که تقریبا دارای ابعادی بین چهار و نیم و پنج متر هستند.

در سمتی به علت معماری مرموز و به خصوص آن و محل قرارگیری آن که در ارتفاعات بسیار بالا است این عقیده را به وجود آورده که شاید در روزگاری این مکان متعلق به ماد ها پیروان آیین مهرپرستی که به پرستش الهه میرتا مشغول بودند، بوده است.

اطلاعات لازم برای بازدید از غار خربس قشم

غار خربس در جزیره قشم

غار خربس کجا است؟

این غار که از جاذبه های دیدنی جزیره قشم است در یک روستا با همین نام یعنی روستای خربس قرار داشته که میتوانید با بازدید از آن با معماری دیده نشده و جذاب روبرو شوید.

طبق باور های این غار یکی از پرستشگاه های مهر و یا خدای آب بوده، یا دقیق تر بخواهیم بگوییم، محلی برای پرستشگران آناهیتا و از این رو این مکان بسیار مقدس شمرده میشده.

آدرس: فاصله 15 کیلومتری از جنوب جزیره، سمت راست جاده منتهی به روستای رمچاه و روستای خربس

قدمت و تاریخچه غار خربس قشم

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده بر غار خربس، نشانه های حاکی از این است که قدمت این غار به زمان ماد ها باز میگردد. غار بس که دهانه آن در ارتفاع 20 الی 30 متری قرار دارد از چهار دهانه غار مختلف تشکیل شده که محل قرار گیری آن بر پیشانی کوهی مشرف به سواحل جنوب جزیره است و به نام غارهای خربس شناخته میشوند.

این غارهای که از پدیده های کهن زمین شناسی محسوب میشوند جالب است بدانید علاوه بر اینکه دنباله چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس میباشد بلکه در گذشته های بسیار دور زیر آب بوده و با تغییرات اقلیمی در هزاره اخیر سر از آب بیرون آورده است.

ویژگی ها و جاذبه های غار خربس قشم

غار خربس در نگاه اول ممکن است به نظر بسیار مشابه دیگر غار های موجود در اقصی نقاط ایران به نظر برسد؛ با کمی دقت البته متوجه خواهید شد که نماسازی این مجموعه سنگ های بی انتها بسیار شباهت به آرامگاه های صخره‌ یا معبد کلات خورموج مه در دامنه کوه مند بوشهر قرار گرفته است، دارد؛ نزدیکی این غار با شهر باستانی خربز نیز حاکی از وجود تمدنی بزرگ و پیشرفته در گذشته های دور در این مکان است.

ساختار غار خربس قشم را میتوان همسان با ساختار و شکل دخمه های استان های لرستان، بوشهر، شوشتر، آذربیجان کردستان و اهواز یکی دانست و مقایسه کرد.

گفتنی است که چه از لحاظ فضای بیرونی و فضا سازی های درونی این غار همچان شکل و شمایل اولیه خود را حفظ کرده است.

پیشتر هم به این موضوع اشاره کردیم که طبق باور عده‌ای این غار ها معبد مهری بوده‌اند و برخی این غار را استودان یا محل مخصوص نگهداری استخوان مردگان می‌دانند که مربوط به آیین مردگان در دین زرتشت است.

همچنین باور دیگر نیز وجود دارد که این حفره های حفر شده اگر که محلی برای استخوان ها نیستند، به احتمال برای پنهان شدن افراد بی دفاع بوده است. مردم ساکن در دشت های خربز که در هنگام فرار و پنهان شدن از دست دزد های دریایی به این غار پناه می‌آورده‌اند. جالب است که بدانید حفره های موجود از درون به یکدیگر راه دارند و در درون دیوار مانند غارهایی هستند که در زمان خطر پیرزنان، زنان و کودکان در آنها پناه بگیرند.

 

بهترین زمان بازدید از غار خربس قشم

مانند هر نوع جاذبه گردشگری دیگری که در فضای آزاد است، برای بازدید از غار خربس بهترین زمان فصل های خنک سال میباشد، چرا که جزیره قشم از جزایر جنوبی بوده و در اغلب اوقات از سال از آب و هوایی گرم و شرجی برخوردار است و فصل های همچون بهار و تابستان میتواند تجربه بازدید شما را دشوار کنند، البته اگر که با گرما شرجی مشکلی ندارید، این فصل ها به علت کمتر بودن میزان بازدیدکنندگان از هزینه ورودی و بازدیدکنندگان کمتری برخوردارند.

در غیر اینصورت، بهترین زمان بازدید از غار خربس قشم فصل های پاییز و زمستان میباشد. البته گفتنی است که هوای موجود و در جریان غار بسیار خنک میباشد که به داشتن تجربه‌ای بهتر به شما بسیار کمک میکند و این جریان هوا ربطی به فصلی که از آن بازدید میکنید ندارد.

اطلاعات لازم برای بازدید از غار خربس قشم

حالا که به قشم سفر کرده‌اید و میخواهید تا از جاذبه دیدنی در قشم بازدید کنید، باید بدانید که غار خربس قشم هر روزه از ساعت 6:00 الی 17:00 پذیرایی حضور بازدیدکنندگان بوده و برای بازدید از آن دو ساعت از زمان شما کفایت میکند، همچنین که پیش از ورود نیاز است تا اقدام به تهیه بلیط ورودی غار خربس نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *