قشم سلام
0

موزه های قشم

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم
بازدید 91

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم

اجاره ماشین در قشم

اجاره ماشین در قشم

جزیره قشم یکی از پر طرفداران ترین مقاصد گردشگری در ایران بوده که سالانه بسیاری از افراد را به خود جذب میکند و بسیاری از گردشگران و مسافران مختلف به جهت بازدید از این جزیره زیبا و دیدن جاذبه های گردشگری آن به این جزیره جنوبی پا میگذارند؛ باید گفت که جزیره قشم یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس و ایران به شمار میرود که علاوه بر آنکه در بین گردشگران داخلی، مقصدی پرطرفدار است، بلکه در بین توریستان و ماجراجویان خارجی نیز جزیره قشم یکی از مقاصد گردشگری منحصر به فرد و جذاب به شمار میرود.
جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی جزیره قشم بسیار متنوع و زیاد هستند و حتی برخی از آنها نیز در جایگاه های جهانی حرفی برای گفتن دارند و ثبت جهانی شده اند!
جالب است بدانید که قشم یکی از مکان های است که برای زمین شناسان ارزشمند شمارده میشود و آن را به با عنوان بهشت زمین شناسی ایران نیز می‌شناسند. چرا که پدید های طبیعی بسیار بی نظیری را در خود جای داده است که از آنها میتوان به دره ستارگان، تنگه چاهکو، جنگل های حرا، جزیره ها، خرچنگ ها، دره تندیس ها، غار خربس و… اشاره کرد که از پدیده های طبیعی و دیدنی این جزیره به شمار میروند و ژئو پارکی جهانی هستند و در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده اند.
جزیره قشم دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که یکی از آنها موزه ژئو پارک قشم بوده که عنوان بزرگترین موزه تنوع زیستی کشور را نیز در پی خود دارد. در این مقاله از قشم سلام به سراغ معرفی موزه ژئو پارک قشم رفته ایم و اطلاعاتی از آن را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

ژئوپارک چیست؟

موزه ژئوپارک قشم یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم محسوب میشود که بسیاری از علاقه مندان را از سر تا سر جهان به جزیره قشم جهت بازدید از موزه میکشاند؛ در این موزه انواع جانوران تاکسیدرمی شده بومی ایران وجود داشته که از بین آنها میتوان به انواع جانوران آبزی مانند گوش ماهی ها، صدف ها و لاک پشت ها اشاره کرد. همچنین باید اضافه کرد که پدیده های ژئومورفولوژیک بسیاری نیز در این موزه قرار گرفته است که بسیاری از زمین شناسان را از سر تا سر جهان به این ژئوپارک میکشاند.
جالب است بدانید که این موزه به تایید یونسکو رسیده است و تا سال 2020 زیر نظر این سازمان جهانی فعالیت داشته که همین موضوع سبب شده تا گردشگران خارجی بیشتری به جزیره قشم و دیدن پدیده های جذاب موجود در این موزه بروند.

موزه ژئو پارک قشم

موزه ژئو پارک قشم را میتوان به عنوان یکی از کامل ترین موزه های حیات وحش ایران در حوزه تنوع زیستی حساب کنیم که دارای مساحتی بالغ بر 1000 مترمربع بوده که بیش از 3 هزار نمونه جانوری را در خود جای داده که بازدید از آنها میتواند برای هر کسی جذاب و شگفت انگیز باشد.
گفتنی است که این موزه در سال 1374 به سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس شده و تمامی نمونه های موجود در این موزه با همکاری استاد رضا پارسا تاکسیدرمی شده‌اند. همچنین از دیگر ویژگی های متمایز کننده این موزه به نسبت دیگر موزه های کشور، بومی بودن 95% از نمونه های موجود در این موزه بوده و همچنین وجود بخش از موزه که به صنایع دستی جزیره قشم اختصاص داده شده و از موارد موجود در آن میتوان به تولیدات دستساز بانوان هنرمند قشمی اشاره کرد. این تولیدات شامل لباس های محلی، خوس دوزی، انواع سوزن دوزی، گلیم، گلابتون دوزی، صنایع چوبی، صنایع دریایی و سازهای محلی جزیره قشم مانند دهل، دف، عود و … میشوند.

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم

کوچک ترین تا بزرگترین جانوران در موزه ژئوپارک قشم

آشنایی با کوچک ترین تا بزرگترین جانوران در موزه ژئوپارک قشم

در موزه ژئو پارک قشم شما میتوانید کوچک ترین تا بزرگترین جانوران جهان را مشاهده کنید که نکته جالب در رابطه با این موجودات این بوده که 95% از آنها بومی قشم و جنوب کشور میباشد.
یکی از دیدنی ترین بخش های موزه ژئوپارک قشم را میتوان بخش بزرگ ترین پستاندار تاریخ جهان یعنی وال گوژپشت دانست که طولی حدود 15 متر دارد. همچنین در این بخش میتوانید اسکلت چندین نوع از لاک پشت های عظیم الجثه را نیز مشاهده کنید.
شما از زمان ورودتان میتوانید سیر تکامل موجودات و انسان ها را به خوبی مشاهده کنید؛ پس از بازدید از بزرگ ترین پستانداران جهان نوبت به بازدید از کوچکترین پستاندار جهان بوده که حشره خوار کوتوله نام دارد و تنها 2 گرم وزن دارد! میتوانید در بخش جانورشناسی موزه ژئوپارک قشم از آن دیدن کنید.
بخش پرنده شناسی: در این بخش همانطور که از نامش پیدا است میتوانید انواع گوناگون پرندگان بومی و مهاجر جزیره را مشاهده کنید که میتوان از بین آنها به پلیکان پا خاکستری، حواصیل، شهد کوچک( کوچک ترین پرنده جهان) فلامینگو و… اشاره کرد.

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم

بخش موجودات دریایی:

بخش موجودات دریایی: از جذاب ترین بخش های موزه ژئوپارک قشم میتوان به این بخش اشاره کرد که در آن میتوانید انواع آبزیانی همچون اره ماهی، مانتاری(بزرگترین سفره ماهی جهان)، بادکنک ماهی، سفره ماهی و دیگر انواع موجودات دریایی را مشاهده کنید.
بخش فسیل ها: در قسمت فسیل های ژئوپارک قشم میتوانید بسیاری از فسیل های که از بخش های مختلف ژئو پارک مانند دره تندیس ها استخراج شده اند را مشاهده کنید و باید بدانید که برخی از این فسیل ها قدمتشان به میلیون ها سال پیش از دوران ژوراسیک و سنوزوئیک باز میگردد.

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم

کوچک ترین تا بزرگترین جانوران در موزه ژئوپارک قشم

بخش ماکت های موزه: از دیدنی ترین بخش های موزه ژئو پارک قشم قطعا بخش ماکت های موزه بوده که در آن میتوانید تمام ژئوسایت ها را به صورت مینیاتوری و طبیعی که با ظرافت بسیار بالای طراحی شده‌اند را مشاهده کنید؛ از این ماکت ها میتوان به غار نمکدان، دره ستارگان، غار خربس، جنگل های حرا، جزیره هنگام و… اشاره کرد که این بخش را تبدیل به یکی از بی نظیرین موزه های ماکتی در ایران کرده است.
بخش مردم شناسی: در این بخش علاوه بر مشاهده آثار و صنایع دستی بومیان جزیره و البسه آنها، لنج های بزرگ ساخته روستای گوران و… میتوانید آثار مربوط به دوران زندگی انسان های اولیه و دوره پارینه سنگی را مشاهده کنید! در این بخش از موزه همچنین ماکتی یه بعدی از جزیره وجود داشته که میتوانید تمام جزئیات جغرافیایی قشم را در یک نگاه مشاهده کنید.

آشنایی با موزه ژئو پارک قشم

بخش مردم شناسی

موزه ژئوپارک قشم کجاست؟

موزه ژئو پارک قشم در جنب بازار بین المللی ستاره قشم واقع شده و دسترسی خوبی را به دیگر امکان تفریحی و رفاهی جزیره قشم در اختیار شما میگذارد. از این رو پیشنهاد میکنیم تا در سفرتان به جزیره قشم حتما از این ژئوپارک دیدن کنید.
در آخر
بازدید از ژئو پارک قشم قطعا یکی از متفاوت ترین و هیجان انگیز ترین بخش های سفرتان به جزیره قشم خواهد بود که پس از بازدید از آن کوله باری از تجربه و دانش جدید را به همراه خود به خانه خواهید برد، پس پیشنهاد میکنیم تا سریع تر تور قشم خود را رزرو کرده و همراه با مجله گردشگری قشم سلام سفر خود را به این جزیره جذاب و دوست داشتنی آغاز کنید.لطفا برای خرید بلیط لحظه آخری قشم و تور لحظه آخری قشم به سایت کیش آنلاین مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *